Världens godaste äpplepaj till svärmor...

Inte för att jag tycker svärmor förtjänar att smaka på min goda äpplepaj. Men något måste man ju göra för att imponera på kärringen så hon inte tycker man är fullkomligt värdelös fru till Börje... Så i morse gick jag ut och hämtade fem stora äpplen från vårat äppelträd. Sen gick jag in och satte igång och skala äpplen och fixa pajen. Den här pajen är verkligen helt sagolikt god! Den är såå enkel att göra men är det härligaste man kan stoppa i mun;-) Varm het fyllning med ett krispigt täcke!! Börje som nu blivit förvandlad till en liten stackars sjuåring låter sin mor springa massa ärenden för honom. Jag tror banne mig hon tycker det är trevligt dessutom. Man skulle kunna tro att han slagit halvt ihjäl sig och enligt svärmor så har hennes stackars "puttinuffs" son också gjort det...Självklart fick Börje kaffe och paj serverad i sängen-av svärmor....

Här är ett kort på pajen!


RECEPTET!!

Ingredienser
Portioner: 6

6 medelstora höstäpplen
1,5dl mjöl
1,5 dl havegryn
2 dl socker
100 g smör

Gör så här
Sätt ugnen på 225°C. Skölj äpplena, ta ur kärnhusen. Skär äpplena i grova klyftor. Lägg dem i en ugnssäker form.

Blanda mjölet,havregrynen med sockret och strö detta över klyftorna. Skiva det kalla smöret med osthyvel och täck äpplena helt.

Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. När äpplena fått fin färg är pajen klar!

Kommentarer
Postat av: Anders Fransson

Hej Marjalee ,kan du inte sätta ut receptet , den ser ju dösmaskig ut. Skulle kunna tänka mig att fixa en sådan till min "Börje" i dag S

/Din största fan Anders F

2008-10-09 @ 12:30:22
Postat av: Lena Karlsson

Hej, tack för gott recept pajen är nu i ugnen och det ska bli så smaskigt att testa .

önskar dig och Börje en trevlig kväll .Lena

2008-10-09 @ 16:15:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0